menu
members

Instap, Jong & Koninklijk
HarmonieOrkest
Schelle

Eredirigenten

Koninklijk HarmonieOrkest Schelle

Dirk De Caluwe

Dirk De Caluwe werd geboren te Lokeren op 25 juni 1956 en overleed helaas op 8 maart 2020 aan de gevolgen van kanker. Dat Dirk een zeer veelzijdig musicus was, getuigt zijn indrukwekkend palmares.

Na zijn professionele muzikale vorming aan de Conservatoria te Gent, Antwerpen en Brussel, waar hij cum laude afstudeerde, vervolmaakte hij zich in talloze buitenlandse master classes. Hij beschikt over een zeer grote orkestervaring als solist piccolo en fluit en was van 1974 tot 1978 verbonden aan het orkest van de Vlaamse Opera in Antwerpen en van 1978 tot heden aan het Vlaams Radio Orkest (heden Brussels Philharmonic Orchestra). Hij heeft als orkestmusicus, solist, dirigent en in kamermuziek verband reeds meegewerkt aan een 80-tal cd-opnames. Hij is tevens een autoriteit op het gebied van vorming en dirigeren van de betere harmonieorkesten. Dat resulteerde in zijn aanstelling als docent orkestdirectie aan het Conservatorium Antwerpen in 1992. Zijn debuut als symfonisch dirigent maakte hij in 1995 met het Brussels Festivalorkest, waarmee hij jaarlijks concertante opera-uitvoeringen uit het grote repertoire verzorgt. Hij is één van de weinige Belgische dirigenten die het wereldvermaarde London Philharmonic Orchestra mochten dirigeren. Zijn veelzijdigheid wordt bewezen als men ziet dat nationale en internationale grootheden uit diverse genres zijn muzikaal pad doorkruisten zoals Walter Boeykens, Robert Groslot, Hans Peter Janssens, An Lauwereins, Toots Thielemans, Luciano Pavarotti, Placido Domingo, José Carreras, Andrea Bocelli, Sting en Joe Cocker.

Op 15 september 2001 dirigeerde hij in wereldpremière de Nederlandstalige en op 28 maart 2002 de Franstalige versie van de musical "Kuifje" van Dirk Brossé. De 250 000 toeschouwers maakten van "Kuifje-TinTin" de meest succesvolle Belgische musical ooit. In mei 2002 dirigeerde Dirk De Caluwe voor het eerst het Filharmonisch Orkest van Praag. In 2003 maakte hij zijn debuut als gastdirigent bij het Vlaams Radio Orkest en bij de Muziekkapel van de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht. Van 1987 tot 2007 was hij dirigent van het Koninklijk Harmonieorkest Ste-Cecilia Zele. Onder zijn 20-jarige leiding groeide dit "superieur" orkest uit tot een van de meest toonaangevende muziekverenigingen in Vlaanderen.

Sinds september 2012 is hij de vaste gastdirigent bij het Symphonieorkest Jeugd en Muziek Limburg waarmee hij in de zomer van 2013 op concerttour ging in China. Een Brassband dirigeren ontbrak nog op zijn cv maar ook dat is ondertussen veranderd. Hij dirigeerde namelijk niet minder dan de Festival Brass Band op de Belgische Brassbandkampioenschappen 2012 in het Lemmensinstituut in Leuven.

Andere belangrijke realisaties:

  • Dirigeerde in 2005 het megaconcert (voor 15 000 toeschouwers) n.a.v. 65ste verjaardag van Will Tura op de grote markt te Veurne. En in februari 2007 dirigeerde hij "Tura In Symfonie" met het Vlaams Radio Orkest in Vorst Nationaal. Dat concert werd opgenomen door en uitgezonden op één en haalde maar liefst 430 000 kijkers. Daarnaast kreeg het waarderingscijfer 8,2, een uitzonderlijke prestatie voor een muziekspecial.
  • Dirigeerde de soundtrack van en met Jan Leyers voor de film "Buitenspel" van Jan Verheyen.
  • Dirigeerde op 4 oktober 2008 de wereldpremiere van de grootste Vlaamse musical ooit: DAENS, van Stijn Coninx - Frank Van Laecke - Dirk Brossé in een productie van Studio 100. Voor zijn werk als Muzikaal Leider en dirigent in deze musical werd hij voor de Vlaamse Musical Awards 2008 genomineerd in de categorie Beste Creatieve Prestatie.
  • Dirigeerde in de zomer van 2011 de musical “Alice in Wonderland” met K3, Robin Hood met Jelle Cleymans en Fiddler on the Roof met o.a. Lucas Van den Eynde.

Hans Casteleyn

Hans Casteleyn is afgestudeerd aan het Lemmensinstituut te Leuven voor piano, orkestdirectie, hogere analyse, harmonie, contrapunt en fuga. Hij geeft les piano en algemene muziektheorie aan de muziekacademie ‘De Noorderkempen’ en dirigeert verscheidene orkesten.

Sinds 2002 leidt hij het Euregio Jeugdorkest (EJO), een grensoverschrijdend orkest voor talentvolle jeugd dat internationaal hoge toppen scheert en waarmee hij optreedt in binnen- en buitenland. Hans Casteleyn en het EJO ontvingen verschillende prijzen, o.a. de tweejaarlijkse ‘Van den Udenhout-Chappin’ prijs (NL, 2008), de internationale ‘Visser-Neerlandia’ prijs (2008) en de eerste Hart van Brabant Award (2013). In 2013 wonnen ze de eerste prijs van het prestigieuze Summa Cum Laude Youth Music Festival in Wenen. Hans Casteleyn nam met het EJO een achttal cd’s op, waaronder de wereldpremière van het vioolconcerto van de Belgische componist Emmanuel Durlet.

Sinds 2004 is hij dirigent van het Leuvens Alumni Orkest (LAO), dat hij in meer dan 60 concerten dirigeerde: grote klassieke werken, zelden uitgevoerde composities en originele muzikale kindersprookjes. Een hoogtepunt was de concertreis naar China in mei 2010 waar het orkest zijn 50ste concert mocht geven voor meer dan 3000 enthousiaste toehoorders.

Hans Casteleyn verdiende ook zijn sporen in de harmoniewereld. Zo leidde hij van 2002 tot 2010 het befaamde harmonieorkest Sint Cecilia Schelle, een orkest uit de hoogste afdeling. In november 2014 dirigeerde hij een uitgebreid harmonieorkest en meer dan 300 uitvoerders in de wereldpremière van de musical ‘1814, de Vergeten Veldslag’.

Hij treedt geregeld op met internationale topsolisten: Anneleen Lenaerts (soloharpiste Wiener Philharmoniker), Carel Kraayenhof (bandoneon, Nederland), Johan Van Iersel (solo cellist Concertgebouworkest Amsterdam), Anne Cambier, Liebrecht Vanbeckevoort en Yossif Ivanov (laureaten Koningin Elisabethwedstrijd), Pauline Oostenrijk (solo hoboïste Residentie Orkest), Eliot Lawson, Timora Rosler, Jef Neve, Candy Dulfer en vele anderen.

Hans Casteleyn wordt regelmatig gevraagd als gastdirigent bij professionele orkesten in binnen- en buitenland. Zo dirigeerde hij het Jubileum Mozarteum Orkest (Antwerpen 2006), het ensemble Vox Amicorum (Dordogne 2009, Brussel en Parijs 2010), het Qingdao Symphony Orchestra (China 2013), het Orquestra de Universidade do Minho (Portugal 2013 en 2014) het Jiangsu Symphony Orchestra (China 2014) e.a. Hij mocht reeds optreden in prestigieuze zalen als ‘De Doelen’ (Rotterdam), het ‘Wiener Konzerthaus’ en de beroemde Gouden Zaal van het ‘Musikverein’ (Wenen). In juni 2015 debuteerde hij met het EJO in het Concertgebouw van Amsterdam met Mahler’s monumentale 2de symfonie.

Het repertoire van Hans Casteleyn bevat werk van zowat alle belangrijke componisten van Haydn tot Bernstein, maar hij heeft ook verschillende creaties van hedendaagse composities op zijn naam staan.

Ivo Hadermann

Ivo Hadermann studeerde aan de Koninklijke Muziekconservatoria van Antwerpen en Brussel. Hij behaalde er de 1° prijzen voor notenleer, hoorn en kamermuziek. Eveneens behaalde hij er de Hogere Diplomas voor hoorn en kamermuziek met Grote Onderscheiding. Zijn professoren waren Andre Van Driessche en Theo Mertens.

Hij vervolmaakte zich bij vooraanstaande hoornisten zoals Dale Clevenger (Chicago) en Alan Civil (London). Froydis Ree-Wekre (Oslo) en Ib-Lensky Oto (Stockholm).

In 1978 werd hij laureaat van de Internationale solistenwedstrijd Tenuto.

Na zijn professionele loopbaan als orkestmusicus te zijn begonnen in de Koninklijke Vlaamse Opera en het BRT- Kamerorkest, is hij momenteel reeds 26 jaar verbonden als hoorn-solo van het Nationaal Orkest van België.

De ensembles Collegium Instrumentale Brugense, Prima La Musica, I Fiamminghi, het Nederlands Blazersensemble... doen vaak beroep op zijn kwaliteiten. Met o.a. deze ensembles maakte hij concertreizen doorheen de USA, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje, Portugal, Italië, Zweden, Ierland, Groot-Brittanië, Oostenrijk, Zwitserland, Marokko, Japan...

Zijn passie voor kamermuziek was de drijfveer bij het oprichten van Trio Degustivo (viool, hoorn en piano). Hij is tevens lid van het blazersensemble I Solisti del Vento.

Met deze ensembles maakte hij talrijke opnames in het repertorium van de kamermuziek. Ook solowerken behoren tot zijn discografie, met name: verschillende concerti van Telemann, Vivaldi en het Adagio en Allegro van Robert Schumann.

Als solist treedt hij vaak op met bovengenoemde ensembles en orkesten en onlangs werd hij andermaal uitgenodigd om de soloconcerti van Haydn en Mozart te vertolken voor het Festival van Vlaanderen. In het Paleis van Schone Kunsten te Brussel (Bozar), bracht hij onlangs een opmerkelijke vertolking van het hoornconcerto van Mozart met het Nationaal Orkest van België o.l.v. de Britse dirigente Jane Glover.

Naast zijn werk als uitvoerend musicus is hij tevens docent Kamermuziek en Hoorn aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen.

Jan Hadermann

Jan Hadermann werd in 1952 te Reet (bij Antwerpen) geboren. De eerste stappen in de muziekwereld zette hij aan de hand van zijn vader, die als dirigent, componist en violist een zeer verdienstelijk liefhebber-muzikant is. Dat aanvankelijk muziekonderricht werd dan verdergezet aan de Muziekacademie van Hemiksem bij Marcel Slootmakers en de gekende pianopedagoge Liliane Esser Herchuelz.

Zijn professionele opleiding genoot Jan Hadermann aan het Lemmensinstituut, eerst in Mechelen, daarna in Leuven. Hij behaalde daar in 1974 het diploma Laureaat Compositie en Muziekopvoeding. Dit diploma omvat naast een ruime onderwijsbevoegdheid ook de eerste prijzen van notenleer (klas Lode Dieltiens), harmonie (klas Frans Geysen), contrapunt en fuga, (klas Jos Van Looy) en compositie. (klas Matthy Niël) Vervolgens studeerde Jan Hadermann bij componist Willem Kersters aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen, en behaalde daar een eerste prijs compositie.

Vanaf 1973 is Jan Hadermann docent contrapunt, fuga en compositie aan het Lemmensinstituut te Leuven, sinds 1979 tot 2002 docent harmonie en compositie aan de Koninklijke Beiaardschool "Jef Denyn" te Mechelen, en sinds 1994 gastdocent over de theorie van Ha-Fa-Bra-directie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Naast het componeren en lesgeven is hij verder nog bedrijvig als dirigent en jurylid.

Jan Hadermann schrijft onder andere voor symfonisch orkest, blaasorkest, piano, koor, diverse kamermuziekensembles, elektronische muziek. In 1993 mocht Jan Hadermann de vierjaarlijkse SABAM-prijs voor Ha-Fa-Bra in ontvangst nemen.